Without a Camera
71’, color, 2021
Decades later, Vertov’s Man with a Movie Camera remains a reference point to many who work with moving images and gives a critical ground to discuss the rapidly evolving digital realities of our lives.
Without a Camera recreates the experimental classic using 325 videos collected from an online video-sharing platform shot by people, machines, and things. The video follows the original editing of Elizaveta Svilova, one of the main protagonists of the original movie while the other protagonists, the camera and the cameraman, are replaced by new recording technologies such as mobile phone cameras, selfie sticks, GoPro, POVs, dashboard cameras, earth cams, built-in computer cameras, drones and more.
Scene-by-scene recreation of the movie also gives us a chance to reflect on 1929’s utopia becoming today’s dystopia; hasty urban life, mechanization of labor, people becoming appendages of the device and camera as a machine being unhanded and independent from human manipulation and human gaze.
Kamerasız
Kamerasız, bir çevrimiçi video paylaşım platformundan toplanmış, insanlar, makineler ve nesneler tarafından çekilmiş 325 farklı videonun Kameralı Adam filmine paralel kurgulanmasıyla oluşmuştur. Film, Elizaveta Svilova'nın orijinal kurgusunu takip ederken, orijinal filmin diğer ana karakterleri olan kamera ve kameramanın yerlerini selfie çubukları, GoPro'lar, POV'lar, dashboard kameraları, sokak kameraları, bilgisayar kameraları, insansız hava araçları gibi yeni kayıt teknolojileri almıştır. Film aynı zamanda hızlı kent yaşamı, emeğin makineleşmesi, insan manipülasyonundan ve bakışından bağımsız bir makine olarak hayal edilen kamera ve bu kameranın uzantıları olan insanlar gibi 1929’un ütopyalarının bugünün distopyaları haline gelmesine dair de düşünme fırsatı sunmayı amaçlıyor.
Installation view, Once Upon a Time Inconceivable, Protocinema, Beykoz Kundura, 2021